PvdA-NOP pleitte op debatavond gemeente 16 maart jl. wederom voor een coffeeshop

17 maart 2018

De PvdA-NOP wil een coffeeshop-concept naar voorbeeld Bussum.  Hier heeft de partij vrijdagavond 16 maart jl  in het gmeentelijk debat voor gepleit. De PvdA-NOP staat met haar opvatting haaks op de opvatting van de CU-SGP.  Ook diverse andere partijen bleven voor een koffieshop te zijn zoals SP, D66, GL, PvvP. Blij verrast was PvdA-NOP over de opstelling van de VVD. Deze partij sprak van een pilot voor een jaar. Het CDA was nog tegen. Een pilot lijkt niet realistisch, omdat organisatie en verankering in de gemeente meer tijd zal vragen dan een jaar.

Het Bussumse model wordt uitgevoerd door de coffeeshop de Piramide.  De coffeeshop onderscheidt zich door de nadruk op sociale veiligheid, voorlichting en samenwerking met gemeente, politie en de Jellinek kliniek.  De Pirmide is een sociale onderneming. De winst wordt ingezet op voorlichting, preventie en veiligheid. Bovendien niet onbelangrijk: ook op het voorkomen dat jeugd onder de 18 van de drugs afblijft.  De exploitant van coffeeshop de Piramide en de verantwoordelijke voor de beveiliging hebben op de politieke avond van de PvdA-NOP eerder deze week aangegeven  zich te willen inzetten om een vergelijkbaar concept in Noordoostpolder .

Er is volgens de PvdA-NOP ook haast geboden is. Zo kan de illegale teelt ook in de Noordoostpolder voorkomen worden. De PvdA-NOP ziet met een dergelijk coffeeshop-concept in Noordoostpolder mogelijkheden om mee te doen aan het experiment van het kabinet. Dit experiment beoogt teelt van wiet. Deze zogenaamde gedoogwiet kan dan aan de coffeeshop verkocht worden. Zo levert ook Noordoostpolder haar bijdrage om ook in de gemeente Noordoostpolder toenemende illegale teelt een halt toe te roepen. En zo voorkomen dat er in Noordoostpolder, Brabantse toestanden ontstaan.